KPN stopt met verouderde analoge en ISDN lijnen
Doordat klanten steeds meer gebruik maken van VoIP-telefonie is het niet meer nodig analoge- en ISDN-lijnen aan te bieden. Daarom stopt KPN per 1 april 2022 met ISDN. VoIP is een techniek waarbij een telefoongesprek gevoerd kan worden via de toch al aanwezige internetaansluiting. Dat kan ondernemers aanzienlijk schelen in de maandlasten, de oude telefonielijnen zijn immers na een migratie naar VoIP niet meer nodig. De overgangskosten naar VoIP zijn vaak snel terugverdiend, daarnaast komt er een keur aan nieuwe mogelijkheden en functionaliteiten beschikbaar op telefoniegebied. Denk hierbij aan het eenvoudig opnemen van gesprekken en doorverbinden naar uw mobiel.
De details
KPN is druk bezig met het innoveren van haar telefonieaanbod. Daarvoor zal KPN haar landelijke IP-infrastructuur gaan inzetten. De ‘oude’ PSTN-verbindingen zullen dan in moderne VoIP-verbindingen omgezet gaan worden.
De analoge PSTN-diensten en de digitale ISDN-diensten hebben hun beste tijd wel gehad: deze oude telefoniediensten maken namelijk nog gebruik van lijnen die met een telefonieplatform verbonden zijn. KPN werkt nog steeds met verschillende lokale telefoniecentrales om die verbindingen in stand te kunnen houden. Dat kan een stuk moderner, zeker als je je bedenkt dat het aantal mensen dat actief gebruik maakt van PTSN- en ISDN-diensten, de laatste jaren sterk afgenomen is. Dat komt vooral omdat VoIP zo’n groot succes is. Daarbij wordt het internet of een IP-netwerk gebruikt om een telefoonverbinding te kunnen maken. Zulke netwerken vind je tegenwoordig steeds meer in Nederland. Daarom vindt KPN het ook de hoogste tijd om haar klanten deze modernere service aan te gaan te bieden. De VoIP-verbinding wordt al een langere tijd als een perfecte vervanger voor de bestaande ISDN1/2 en PSTN-verbindingen gezien.
Het alternatief voor ISDN
Met VoIP is het namelijk ook mogelijk om met een telefoon te pinnen, of om meerdere diensten met elkaar over één aansluiting te combineren. Dat is niet alleen een stuk betrouwbaarder, maar ook efficiënter.
Op 10 mei 2017 begint KPN met de grote overstap van PSTN en ISDN1/2 naar VoIP: daarvoor zal de eerste van in totaal dertien telefoniecentrales op de schop genomen gaan worden. Er wordt verwacht dat de ISDN1/2 en PSTN-diensten vanaf september 2019 niet meer beschikbaar zullen zijn. Alleen de ISDN15/20/30-diensten zullen nog tot minstens 2021 door KPN ondersteund blijven worden. Het is voor de klant trouwens niet nodig om nu zelf diep in de wereld van de telefoonverbindingen te moeten duiken: KPN heeft namelijk beloofd dat zij de overgang van PSTN en ISDN naar VoIP zorgvuldig gaan begeleiden, zodat de gebruiker niet ineens zonder telefoonverbinding komt te zitten. Daarom zal KPN haar klanten uitgebreid op de hoogte houden van de overstap.
Wilt u weten wat dit voor uw organisatie betekent? Bij ZeroPlex helpen we u graag.